Yazar "ALTINGÖVDE, İsmail Sengör" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Arama Teknolojilerinin İlk ve Orta Öğretim Öğrencilerine Göre Optimizasyonu(2015) ÖZCAN, Rıfat; ULUSOY, Özgür; ALTINGÖVDE, İsmail Sengör; YILMAZ, TOLGA; USTA, Arif; VİİDİNLİ, İbrahim BahattinArama motorları internette bilgi aramada günümüzün vazgeçilmez araçları haline gelmiştir. Ancak büyük ölçekli arama motorları yetişkin kullanıcı profiline göre tasarlanmıştır ve çocukların eğitim seviyelerine ve okuma düzeylerine göre özelleşmiş bir tasarıma ihtiyaç vardır. Bu projenin amacı arama teknolojilerinin ilk ve orta öğretimde okuyan öğrencilere göre optimizasyonunu sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda projenin ana kuramsal yaklaşımı öğrencilerden elde edilebilecek sorgu kayıt bilgilerini baz alarak çalışan sorgu önerme, sorgu cevaplarının sıralanması ve sorgu cevaplarının sunumu yöntemlerinin geliştirilmesidir.Bu bağlamda öncelikle gerçek öğrenci kullanıcılardan alınacak profil ve sorgu kütüğü bilgisi üzerinde veri madenciliği yöntemleriyle analizler yapılmıştır. Öğrenci kullanıcıların arama yapma karakteristikleri detaylı şekilde incelenmiş ve genel arama motorlarında gözlenen yetişkin arama karakteristikleriyle benzerlik ve farklılıkları belirlenmiştir. Sorgu önerme modülünde öğrenci sorgu kayıtları kullanılarak sorgular ve cevapların düğümler olarak temsil edildiği büyük bir çizge oluşturulmuş, ve bu çizge üzerindeki sorgular arası yol frekansını kullanan özgün bir sorgu önerme yöntemi önerilmiştir. İlaveten, önerilen yeni yöntem ve literatürde bilinen diğer çizge tabanlı yöntemlerin güçlü yönlerini bir araya getirmek üzere çeşitli birleştirme yaklaşımları da geliştirilmiştir. Önerilen yöntemlerin literatürdekilere göre başarısı detaylı deneylerle ortaya konmuştur.Sorgu cevaplarının sıralanması amacıyla öncelikle yine gerçek kullanıcı kayıtlarından hareketle eğitim alanına özgü yeni öznitelikler çıkarılmıştır. Bu öznitelikler makine-öğrenme yöntemleriyle birlikte kullanılarak bir eğitsel arama motoru için sıralama modelleri oluşturulmuştur. Sonrasında, sorguların ilgili olduğu derse veya sınıfa göre özelleşmiş modeller öğrenilmiş ve bu modellerin genel-geçer modellerden daha başarılı olabildiği gösterilmiştir. Ayrıca sıralama-öğrenme algoritmalarının başarımının sınırlı olduğu sadece bir kez sorulmuş sorgular için de yeni bir yaklaşım geliştirilmiştir. Sorgu cevaplarının sunumu aşamasında ise öğrencilerin yaşı ve okuma seviyelerine göre içerikler sınıflandırılmıştır. Bu amaçla, Türkçe için geliştirilmiş sayfa okunabilirlik ölçütleri üzerinde de çalışmalar yürütülmüştür. Buradan elde edilen bulgular ışığında, öğrencinin sınıf seviyesine göre kendini uyarlayabilen ve mobil cihazlar üzerinde çalışan bir eğitsel arama motoru uygulaması geliştirilmiş ve gerçek kullanıcılarla test edilmiştir.












